Aanvragen Identiteitskaart

Je vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Je maakt hiervoor een afspraak. Na 5 werkdagen kun je je identiteitskaart afhalen. 

Afspraak maken(externe link) Digitaal toestemming gevenToestemmingsformulier

Wat kost het?

De kosten voor een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar zijn: € 75,80. De kosten voor een identiteitskaart voor personen tot 18 jaar zijn: € 40,90. Bij een spoedaanvraag betaal je € 57,05 extra.

Mocht de identiteitskaart niet afgehaald zijn binnen 3 maanden na de aanvraag dan vervalt het document van rechtswege. De reeds betaalde legeskosten kunt je niet verhalen.

Let op

Vanaf 1 oktober 2021 kun je alleen met een geldig paspoort reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Meer info via de website van Rijksoverheid(externe link).

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als je identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kun je direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag teken je een Verklaring van vermissing. Je hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als je verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als je onmiddellijk op reis moet, kun je een nooddocument (externe link)aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als je je oude identiteitskaart terugvindt, ben je verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als je je identiteitskaart in het buitenland verliest, doe je aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit heb je nodig voor je verzekering. In Nederland hoef je geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat(externe link) dat je identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kun je bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat te doen bij vermissing of diefstal van uw reisdocument?

Het melden van een vermissing is gratis. Je kunt hiervoor het formulier op deze pagina gebruiken. Zijn er meerdere reisdocumenten kwijt of gestolen? Geef dan per document een vermissing door. Let op: na het melden wordt het paspoort of identiteitskaart direct ongeldig gemaakt. Weet je niet zeker of een document vermist is? Zoek dan eerst goed of je het nog kunt vinden. Zodra je een reisdocument als vermist opgeeft, kun je het niet meer gebruiken, ook niet als je het terugvindt.

Als je je reisdocument toch nog vindt, na de melding, dan moet je het document inleveren bij de gemeente. Wil of kun je de vermissing niet online doorgeven? Maak dan een afspraak met de gemeente.

Formulier vermissing doorgeven Afspraak maken(externe link)

Hoe lang is mijn identiteitsbewijs geldig?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als je 18 jaar of ouder bent. Als je jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maak je met je smartphone een veilige kopie van je identiteitskaart. Heb je geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe je identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Ga je naar Turkije? Dan kun je de identiteitskaart alleen gebruiken, als je reist met het vliegtuig.

Wat is het

Met een identiteitskaart kun je laten zien wie je bent (identificatie). Je kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa(externe link). Je vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 6 werkdagen kun je je identiteitskaart afhalen. Vanaf 4 januari 2021 heeft je nieuwe identiteitskaart een extra functie. Je kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of je pensioenfonds.

Spoedaanvraag

Als je je identiteitskaart snel nodig hebt, doe je een spoedaanvraag. Als je de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kun je hem de volgende werkdag ophalen. Je moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als je met je kind naar het buitenland reist en je hebt een andere achternaam dan je kind, dan heb je een bewijs nodig dat je de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid(externe link).

Aanvraag voor een minderjarig kind 

Voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een minderjarige tot 12 jaar is toestemming van beide ouders nodig. Het toestemmingformulier kan digitaal worden ingevuld, daarna kun je het downloaden, printen en meenemen bij de aanvraag. De toestemming kan ook direct digitaal doorgegeven worden. Let op: beide ouders/gezaghebbers dienen toestemming te geven.

Wat moet ik doen?

  • Je vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar je woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • Je moet je identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na je aanvraag, want daarna vervalt je identiteitskaart. Haal je ook een identiteitskaart voor je kind op? Neem je kind dan mee.
  • Is je identiteitskaart verlopen? Dan lever je die in bij de gemeente.
  • Is je identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan. Ook lever je de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als je door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar je toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente je om een medische verklaring.

Wat moet ik meenemen?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die je nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als je een tweede paspoort aanvraagt, neem je bewijzen mee dat je het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als je paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neem je het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. Je betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. Je kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoef je geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen(externe link)
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die je nog hebt van je kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. Je betaalt direct bij de aanvraag.

Meer informatie

  • Als je je oude identiteitskaart niet meer hebt en je hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om je identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat je je identiteitskaart krijgt.
  • Als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kun je in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als je onder curatele staat, kun je ook een identiteitskaart aanvragen. Je hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als je van naam verandert, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als je van geslacht verandert, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland(externe link). Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl(externe link) is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool zie je precies welke documenten je nodig hebt en kun je online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt je veel tijd.

Heeft deze informatie je geholpen?