Gemeenteraad

Elke 4 jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dan bepalen de inwoners van de gemeente de samenstelling van de gemeenteraad. De gemeenteraad van Eersel bestaat uit 17 raadsleden verdeeld over 6 fracties. Burgemeester Wim Wouters is voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners van Eersel en bepaalt de hoofdlijnen van het beleid. De raad controleert of het college van burgemeester en wethouders dit beleid op een juiste manier uitvoert. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn openbaar. Je kunt ze bijwonen of online live volgen. 
 

Wie zit er in de gemeenteraad

De gemeenteraad van Eersel bestaat uit 17 raadsleden verdeeld over 6 fracties. Burgemeester Wim Wouters is voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners van Eersel en bepaalt de hoofdlijnen van het beleid. De raad controleert of het college van burgemeester en wethouders dit beleid op een juiste manier uitvoert.

Meer informatie over wie er in de gemeenteraad zit

Wie zijn de commissieleden

De commissie adviseert de gemeenteraad over raadsvoorstellen en bestaat uit raadsleden en commissieleden die niet in de gemeenteraad zitten, maar wel door de raad zijn benoemd. In commissievergaderingen stellen de leden vragen aan het college over stukken die op de agenda staan. Daarna geven ze een advies aan de gemeenteraad: wordt het een hamerstuk of een bespreekstuk? 

Meer informatie over de commissie

Hoe werkt de gemeenteraad

De gemeenteraad (of raad) staat aan het hoofd van de gemeente. De inwoners van Eersel kiezen de raadsleden elke vier jaar. In Eersel zijn er 17 raadsleden. De burgemeester, Wim Wouters, is de voorzitter van de gemeenteraad.

De drie belangrijkste taken van de gemeenteraad

  1. Inwoners vertegenwoordigen – de gemeenteraad zorgt voor de belangen van alle inwoners van Eersel.
  2. Beleid bepalen: de raad maakt de grote lijnen van het beleid. Het college van burgemeester en wethouders bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor en voert ze uit.
  3. Controleren: de gemeenteraad kijkt of het college de plannen op een goede manier uitvoert.

Hoe neemt de raad besluiten

Het college van burgemeester en wethouders bereidt de meeste raadsvoorstellen voor. Bijna alle onderwerpen worden eerst besproken in een commissievergadering en daarna in de gemeenteraad. 

  • De commissievergadering - Hier stellen raadsleden en commissieleden vragen aan het college over de voorstellen. Als alles duidelijk is geven zij advies: kan het onderwerp zonder discussie worden goedgekeurd (een hamerstuk) of moet erover worden gedebatteerd (een bespreekstuk)?
  • De raadsvergadering – Hier neemt de gemeenteraad een besluit. Over hamerstukken wordt direct gestemd. Over bespreekstukken wordt eerst gedebatteerd.

Soms doen raadsleden een voorstel om een besluit te veranderen (dit heet een amendement). Ze kunnen ook het college oproepen om iets wel of niet te doen (dit heet een motie).

Na het debat stemmen de raadsleden:

  • Als de meerderheid voor stemt, wordt het voorstel aangenomen.
  • Als de meerderheid tegen stemt, wordt het voorstel afgewezen.

De regels in de gemeenteraad en commissie

Wat is de rol van de voorzitter? Hoe verloopt een stemming? Wat doet het presidium?

Dit en nog veel meer is geregeld in:

Als je een vergadering bijwoont of stukken leest, kun je onbekende woorden tegenkomen. In de woordenlijst staan de betekenissen van veelgebruikte woorden.

Hoe benader ik de raad?

Wil je invloed hebben op beslissingen van de gemeenteraad? Heb je een vraag, idee of zorg? Er zijn verschillende manieren om in contact te komen.

Spreek in tijdens een vergadering

Ben je inwoner ven Eersel, ondernemer of vertegenwoordig je een vereniging dan kun je mening geven over een onderwerp op de agenda. Dit heet spreekrecht en gebeurt meestal in een commissievergadering. Neem contact op met de griffie via het contactformulier als je hier meer informatie over wilt of als je je wilt aanmelden om in te spreken. Je kunt ons natuurlijk ook bellen via (0497)531300.

Bezoek een vergadering

In de kalender zie je wanneer de raad en de commissie vergaderen. Je bent welkom om op de publieke tribune te zitten of de vergadering live online te volgen.

Contact met raadsleden

Raads- en commissieleden willen graag weten wat er speelt in de gemeente. Je kunt:

Contact via de griffie

De griffie helpt bij het contact met de gemeenteraad. Voor vragen kun je het contactformulier griffie gebruiken. Wil je een brief of e-mail sturen naar raadsleden, dan zorgt de griffie ervoor dat alle raadsleden je bericht krijgen. Jouw bericht wordt op de lijst van ingekomen stukken gezet zodat alle raads- en commissieleden het kunnen lezen.

Dien een burgerinitiatief in

Wil je dat de gemeenteraad zich over een idee, probleem of oplossing buigt? Met een burgerinitiatief kun je een voorstel op de agenda zetten. Bekijk de spelregels in de Verordening burgerinitiatief.

Start een petitie

Voor meer informatie over het indienen of beginnen van een petitie, kun je terecht op www.petities.nl.

Vragen? Neem contact op met de griffie

De griffie is onafhankelijk en neutraal. Je kunt bij de griffie terecht met jouw vragen en voor advies over de gemeenteraad, de vergaderingen, inspraak en andere raadsaangelegenheden.

De griffie

De griffie ondersteunt de gemeenteraad, de raads- en commissieleden en de fracties. De griffie is onafhankelijk en neutraal en heeft de volgende taken:

  • adviseert en ondersteunt de gemeenteraad
  • zorgt dat alle informatie compleet en duidelijk is
  • is aanwezig bij raads- en commissievergaderingen
  • zorgt ervoor dat alles rondom de gemeenteraad goed werkt en soepel verloopt
  • ondersteunt bij het schrijven van moties en amendementen
  • geeft advies over voorstellen en werkwijze
  • plant vergaderingen en organiseert bijeenkomsten

Ik wil inspreken

Als inwoner van Eersel kun je je mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat. Dit gebeurt meestal tijdens de commissievergadering. Je bent van harte welkom.

Hoe meld je je aan?

  • Vul het contactformulier in of bel ons via (0497)531300.
  • Doe dit vóór 12.00 uur op de dag van de vergadering.
  • Vermeld:
    • je naam, adres en telefoonnummer
    • het onderwerp waarover je wil inspreken.
  • Spreek je namens iemand anders? Stuur dan een ondertekende machtiging mee of neem deze mee naar de vergadering. Dit is niet nodig als jullie samen komen.

Wat gebeurt er tijdens de vergadering?

  • De voorzitter geeft je het woord.
  • Je mag plaatsnemen aan de vergadertafel
  • Je krijgt maximaal 5 minuten spreektijd.
  • Raads- of commissieleden kunnen verduidelijkende vragen aan je stellen, maar er wordt niet gediscussieerd.
  • De vergadering wordt gefilmd en online uitgezonden. Wil je niet in beeld? Neem dan vooraf contact op met de griffie.

Na de vergadering

  • Mail je inspreektekst naar de griffie. Dan wordt deze op de website geplaatst bij de vergaderstukken.

Tips voor het inspreken

  • Bereid je goed voor: 5 minuten is ongeveer 600 woorden. Oefen van tevoren.
  • Begin met de kern: zeg in 1 zin wat je wilt bereiken en geef daarna argumenten.
  • Wees duidelijk: geef concrete voorbeelden en, als mogelijk, alternatieve oplossingen. Spreek je namens iemand anders, vertel dan wie dat zijn.
  • Maak het persoonlijk: vertel waarom het onderwerp voor jou belangrijk is, maar houd privézaken privé.
  • Blijf gefocust op jouw doel: leg uit wat je wilt veranderen.

Het presidium

Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters van de zes politieke partijen in de gemeenteraad. De voorzitter van de raad (de burgemeester) is de voorzitter van het presidium. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen.

De taken

Het presidium

  • stelt vast welke onderwerpen in de gemeenteraad worden besproken
  • stelt de vergaderdata vast voor de gemeenteraad en commissie
  • geeft advies over de organisatie en werkwijze van de gemeenteraad en raadscommissies

Vergaderingen van het presidium

De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

Wie zitten er in het presidium?

Nevenfuncties

Openbaar register (nevenfuncties, geschenken, excursies en reizen) op basis van de Gedragscode Integriteit raadsleden en commissieleden niet zijnde raadsleden gemeente Eersel 2022.

Overzicht nevenfuncties van de gemeenteraad en de commissie.

Rekenkamer

De gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden hebben gezamenlijk een Rekenkamer.

Wat doet de rekenkamer?

De rekenkamer doet namens de vier gemeenteraden onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeenten en het werk van het gemeentebesturen. De rekenkamer ondersteunt daarmee de gemeenteraden bij hun controlerende taak.

De rekenkamer stelt vragen als:

  • Bereiken we onze doelen?
  • Zijn de kosten zo laag mogelijk?
  • Voldoet het aan de regels?

Onafhankelijk

De rekenkamer is onafhankelijk. De leden hebben geen directe binding met de politiek. Iedereen (gemeenteraad, college, medewerkers, inwoners) kan onderwerpen aandragen, maar de rekenkamer bepaalt zelf wat hij onderzoekt.

Samenstelling

Voorzitter: H.W.A.M. (Hein-Willem) Vlemmix 
Plaatsvervangend voorzitter: H.J.J.M. (Harry) Smeets 
Ambtelijk secretaris: Nicole Segers.

Contact: rekenkamer@bladel.nl  of 0497-361 636

Nevenfuncties leden Rekenkamer

H. Vlemmix is ook senior business controller van de gemeente Eindhoven.
H. Smeets is ook strategisch beleidsadviseur gemeente Venlo, voorzitter Rekenkamer gemeente Berg en Dal, directeur Rekenkamer gemeente Beuningen, voorzitter Rekenkamer gemeente Overbetuwe en lid gemeenteraad Heumen.

Meer informatie over de Rekenkamer

Verordening

Coalitieakkoord

Het coalitieakkoord voor de periode 2022 - 2026 geeft richting aan de belangrijkste punten waarover deze raadsperiode besluiten moeten worden genomen.

Verkiezingen

Gemeenteraadsverkiezing 2026

Op woensdag 18 maart 2026 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. Meer informatie kun je lezen via de pagina Verkiezingen.