Schadewijkstraat Eersel
De Schadewijkstraat in Eersel wordt onder handen genomen. De wegverharding is versleten en aan vervanging toe. We maken van de gelegenheid gebruik om de straat een mooie nieuwe uitstraling te geven. Natuurlijk werken we samen met de omgeving aan het ontwerp. Het eerste ontwerp is met alle betrokkenen besproken en alle reacties zijn ondertussen waar mogelijk weer verwerkt in een aangepast voorstel. Je vindt het ontwerp op deze pagina.

Waarom een nieuwe inrichting?
De Schadewijkstraat is een belangrijke ontsluitingsweg voor Eersel. Het wegbeeld is wat rommelig. In meerdere wegvakken zijn de aanwezige verhardingsmaterialen verschillend van kleur en zijn de materialen aan vervanging toe. We gaan de verkeersveiligheid verbeteren en koppelen waar mogelijk het regenwater los van het vuilwaterriool. Dit is duurzaam en helpt bij hevige regen. Ook komt er meer groen in de straat. De nutsbedrijven die verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld het water en elektra, vervangen waar nodig de kabels en leidingen, zodat de straat weer helemaal klaar is voor de toekomst.
Onderzoek naar 30 km per uur in de bebouwde kom
Het vernieuwen van de Schadewijkstraat duurt langer dan eerder gepland. De gemeenteraad wil eerst onderzoeken of binnen de bebouwde kom overal 30 km per uur moet gaan gelden in plaats van 50 km per uur. Dit kan invloed hebben op het nieuwe ontwerp van de straat. Daarom wachten we eerst de uitkomst van dit onderzoek af.
Bij de omgeving leefde bij sommige inwoners de wens om van de Schadewijkstraat een 30 km per uur-zone te maken. In het voorlopige ontwerp is vooralsnog uitgegaan van een 50 km per uur-weg, omdat het om een doorgaande weg gaat. Uiteraard wel met oog voor de verkeersveiligheid: met drempels, wegversmallingen en chicanes wordt hard rijden ontmoedigd. De resultaten van het onderzoek werpen hierop mogelijk een ander licht, waarmee de gemeenteraad wellicht een andere keuze maakt.
Wat staat er in het ontwerp?
- De straat blijft een 50 km/uur-weg. We ontmoedigen hard rijden met drempels, wegversmallingen en chicanes
- Het wegprofiel wordt visueel versmald door de fietsstroken te verbreden en uit te voeren in rood asfalt
- De bestaande verhoogde kruispunten worden uitgevoerd in een voorrangskruising zonder drempels om trillingen in de ondergrond te voorkomen
- De voetgangersoversteekplaats maken we veiliger door deze uit te voeren met een zogenaamd verhoogd steunpunt
- Er komt een strook met bomen tussen het voetpad en de weg voor meer groen en veiligheid
Ontwerp samen met de omgeving
Op dinsdag 9 september presenteerden we het aangepaste plan in De Muzenval in Eersel. Tijdens de inloopavond kon iedereen uit Eersel die geïnteresseerd was een kijkje komen nemen.
De resultaten van het onderzoek naar 30 km per uur worden naar verwachting in de tweede helft van 2026 bekend. Daarna kan het ontwerp, samen met de omgeving, definitief worden gemaakt. De gemeente verwacht dat de voorbereidingen voor de werkzaamheden op z’n vroegst halverwege 2027 weer kunnen worden opgepakt.
We gebruiken deze extra tijd zodat we straks ook van de Schadewijkstraat een duurzame en veilige weg kunnen maken.
