Verstrekken van persoonsgegevens uit de basisadministratie

Als gemeente willen we dat de gegevens over jou in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en actueel zijn. Als je hieraan twijfelt kun je contact opnemen met team gemeentebalie 0497-531300.

Persoonsgegevens

In de Basisregistratie Personen zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen.

Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan veel overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Het Ministerie van Binnenlands Zaken bepaalt welke informatie aan de aangesloten instanties wordt verstrekt.

De hierboven omschreven gegevensverstrekking voor publieksrechtelijke doeleinden is wettelijk verplicht. Het komt echter ook voor dat andere instanties een beroep doen om informatie uit de basisadministratie. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden. Bijvoorbeeld aan een gerechtsdeurwaarder of een advocaat die een dagvaarding wil uitbrengen. Voor deze verstrekkingen kun je om geheimhouding van jouw gegevens verzoeken. Dit wil echter niet zeggen dat er nooit gegevens verstrekt zullen worden. Van deze geheimhouding kan afgeweken worden. Er wordt per geval een belangenafweging gemaakt. Bij de gemeente kun je schriftelijk om geheimhouding van jouw gegevens verzoeken via een formulier op de pagina www.eersel.nl/geheimhouden-persoonsgegevens. Nadat de we jouw verzoek hebben verwerkt ontvangt je daarvan een bevestiging.

Je kunt ook een overzicht bij ons opvragen als je wilt weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens uit de basisregistratie zijn verstrekt over jou. Hiervoor kun je schriftelijk een verzoek indienen bij het team gemeentebalie via een formulier op de pagina www.eersel.nl/persoonsgegevens-opvragen. Binnen enkele weken krijg je het overzicht dan kosteloos thuisgestuurd. Om de formulieren in te vullen heb je je DigiD nodig.